Bakgrunn
Risør har gjennomført en reisemålsprosess fase 1 og forstudie «Risør året rundt» ble godkjent av styringsgruppa i oktober 2020. I forstudiet arrangementsutvikling pekt på som en av fem strategiske satsinger for Risør. Se strategi under.
Risør er vertskap for tre tematiske kunst- og kulturfestivaler, hver med sitt særpreg og sitt kundesegment; Risør Kammermusikkfest, Risør Trebåtfestival og Villvin kunsthåndverkmarked. Totalt har festivalene ca. 50 000 besøkende. Festivalene er viktige for identiteten til Risør som kunst & kulturby. Festivalene står sterkt og har stor arrangementskompetanse som kan utnyttes slik at flere arrangement og festivaler kan se dagens lys. I tillegg kan de eksisterende festivalene aktiveres slik at man kan utvikle «spin off» arrangementer gjennom hele året.
Risørs identitet og attraktivitet kan i stor grad tilskrives de tre store årlige festivalene. De tre store festivalene vil ha et særlig ansvar for å befeste og videreutvikle Risør som en festivalby for valgte målgrupper. Gjennom å styrke og aktivere festivalene ytterligere, kan Risør i enda større grad utnytte festivalenes attraktivitet også i andre, nye sesonger.
Arrangementskompetansen i byen er stor og aktørene kan bidra til knoppskyting av nye initiativ, slik at de blir attraktive både for lokalbefolkningen og besøkende. Det skal utarbeides et årshjul med arrangement som er i samsvar med utviklingen av konsept i nye årstider. Det utarbeides en felles arrangementsstrategi.
Som følge av det globale virusutbruddet, vil alle arrangører måtte gjøre tilpasninger til smittevern og ikke minst til nye forbrukerønsker. Her kan de tre store festivalene jobbe kunnskapsbasert og offensivt med nye felles løsninger for å møte “den nye normalen”.
Oppfølging av strategien – utarbeide en arrangementsstrategi
Det er nå viktig å følge opp tiltak som er foreslått i forstudiet og et av tiltakene er:
De 3 store festivalarrangørene tar initiativ til å utarbeide en felles arrangementsstrategi hvor også kommunen har en sentral rolle. Fokus på “hva blir den nye normalen” for arrangement som krever smitteverntiltak, behov for nye tekniske løsninger, kompetanse hos frivillige etc. Dele sin arrangementskompetanse med eksisterende mindre arrangører, samt inspirere nye.
Strategiprosess
Mimir as har vært engasjert av Risør By til å bistå i den faglige prosessen ifm med reiseimålsprosessen. Mimir vil også gi faglig bistand i utarbeidelsen av en arrangementsstrategi. Følgende punkter vil vi jobbe med:
1. Ringvirkningsanalyse
Gjennomføre en ringvirkningsanalyse for de tre festivalene. Innovasjon Norges arrangements kalkulator benyttes som verktøy til dette arbeidet. Dette er et verktøy for å estimere verdien av et arrangement med mål om å synliggjøre økonomiske effekter av et arrangement for en Regi. Den tar for seg tilreisende til regionen og regnskap / budsjett til arrangør
Innovasjon Norge eier kalkulatoren og PWC har fagansvar
Aktørene i Risør må selv bistå med input til kalkulatoren og dialogen med Innovasjon Norge.
MIMIR AS, Bredochsgate 1, N-3256 LARVIK T +47 33 11 55 30 www.mimir.no
2. Felles utviklingstiltak
Identifisere felles temaer og utviklingsområder for «de tre store» festivalene i Risør. Spesielt fokus på «hva blir den nye festivalnormen?» og hvordan kan vi evt. utvikle festivalene i nye former/kanaler? I dette arbeidet deltar både de tre store festivalene og kommunen. I tillegg bør det være et samarbeid med kompetansemiljøene i USUS.3.
3. Kompetanseoverføring
Invitere andre mindre festivaler/arrangører til en felles møteplass for å diskutere hvordan «de tre store» kan bidra med kompetanseoverføring og bistand i oppbygging og utvikling av nye tiltak.
4. Inspirasjon
For å «bygge laget» og innhente inspirasjon vil det være nyttig å ha dialog med andre festivaler man kan sammenligne seg med. Om et ikke lar seg gjøre med fysisk besøk, kan det bli lagt opp til en digital minikonferanse.
5. Utarbeide en felles arrangementsstrategi for Risør
Arrangementsturisme som strategi for å utvikle byer/destinasjoner defineres gjerne slik: «En reise hvor hensikten er å delta på eller å være publikum på et kultur- eller idrettsarrangement.»
1) For teknisk arrangør handler det om å få flest mulig deltakere/publikummere.
2) For destinasjonen og det lokale næringslivet handler det om å få de besøkende til å bli/bo litt lengere, og bruke litt mer penger.
3) For lokalsamfunnet handler det om å skape positiv aktivitet som gir økt bolyst.
Med dette som bakteppe skal man sammen utarbeide en felles arrangementsstrategi for Risør frem mot 2025, hvor byjubileet i 2023 blir en milepæl.
Risør Trebåtfestival
Risør Kammermusikkfest