Jeg blir ofte bedt om å holde samtaler om kundeservice, jeg har bakgrunn fra turisme og handel som definitivt gjelder tjenesteyting. Jeg blir glad hver gang noen setter kundeopplevelsen på agendaen, det er opplevelsen mellom mennesker som skaper varige handlemønster – eller ikke.
For meg så handler service om holdninger og hvem du er som menneske. Det er alltid deg det kommer på. Hvilke holdninger representerer du? Er du en god kollega? En som er med og skaper en god arbeidsplass hvor det er gøy å jobbe? Er du på tilbudssiden overfor dine kollegaer? Hjelper du med å sørge for at alle har det bra? Er du en lagspiller som bidrar til fellesskapet? Eller er du på jobb bare fordi du trenger et inntekt? Egentlig lite interessert i både kollegaene og kunder? Er du lite interessert i å utvikle deg selv, og ikke se fordelene med det, siden du ikke vil jobbe der lenge? Du må kanskje ha en jobb raskt? Det var ikke helt optimalt, men greit nok.
Ikke alle mennesker passer til å jobbe i servicenæring. Disse tingene er viktige og tenker nøye gjennom hvis du jobber i en servicebedrift. Glem aldri at du har det til å være denne bedriftens ansikt utad, og det er de menneskelige opplevelsene som er produktet. Hvordan du oppleves av kundene, gjenspeiler alltid hvordan du oppleves av dine kollegaer. Det hjelper ikke med toppprodukter hvis serviceopplevelsen ikke holder mål. Men det kan faktisk være omvendt, en god serviceopplevelse kan «redde» et middelmådig produkt eller en uforutsett hendelse.
Som kunde eller gjest velger man alltid å legge pengene sine hvor det er hyggelig atmosfære, gode holdninger, varme blant ansatte, god tone, der møter en løsningsorienterte stab, der finner «fix-it» holdningen, det er glede, siste og glimt i Øyet. Rett og slett der man møter den lille ekstra som gir den gode følelsen.
Og det er den gode følelsen som er avgjørende – den som er udefinert – du vet bare at det er godt å være, her er noen som bryr seg om meg som kunde, her er den virkelige interessen i mine behov, her har de Det. Dette vil jeg dele med flere.
Tjenesten ligger i dine holdninger, og det starter med hvordan du er overfor dine kolleger og hvilken holdning du har til å være hovedproduktet i den bedriften du jobber med. Er du stolt av å gi service? Du får god følelse av å gi god service på samme måte som kunden får god følelse av å få god service – så er du på rett sted.
If you like reading this thinking on this, it would be nice for my colleagues or employees to be reminded so contact for a non-binding conversation. Jeg skreddersyr din foredrag.