Prosjektbeskrivelse
I prosjektet “Strategi for Risør året rundt” fase 1 som er gjennomført i 2020 setter vi oss mål om å bli den best bevarte Sørlandsbyen som skaper reiseanledninger som beriker besøkende og lokalsamfunnet hele året. For å få til det må vi bl.a. utvikle tilbud i nye årstider for eksisterende og nye målgrupper. Dette punktet ønsker en gruppe næringsdrivende å jobbe videre med.
Her setter vi oss følgende mål:
«Å bli den best bevarte Sørlandsbyen som skaper reiseanledninger som beriker besøkende og lokalsamfunnet hele året»
For å få til det er et av våre actionpunkt å utvikle tilbud i nye årstider for eksisterende og nye målgrupper. Dette ønsker en gruppe næringsdrivende å jobbe videre med.
Det har frem til nå ikke vært et formelt eller strukturert samarbeid mellom de aktørene som står bak søknaden.
Den overordnede målsetningen er at man skal øke omsetningen med 20% gjennom å utvikle gode konsept og levere god kvalitet til nye og eksisterende kunder i nye årstider. For å få til det må vi også jobbe mer systematisk med gode idèer, være rause i samarbeidet og tenke Risør som et attraktivt reisemål også utenfor sommersesongen.
Nettverket må i forprosjektfasen finne grunnlaget for et langvarig samarbeid med å utarbeide felles spilleregler og avtaler. Det blir viktig å konkretisere hvilke felles utfordringer og muligheter man skal fokusere på, hvilke ambisjoner man har og hvilke tiltak som skal gjennomføres i et fremtidig nettverk. Bedriftene har alle et engasjement og er innstilt på å sette av tid og ressurser til å bidra og delta i et forpliktende nettverk.
De bedrifter som er med:
Risør Hotell, Det Lille Hotell, Risør Fiskemottak, Havfruens Hjørne, Galleri Nylund Larsen, Embla Smykkedesign, Kultnæss og Risør Akvarium.
Prosjektleder: Kari-Anne Røisland Consulting
Finansiering: Innovasjon Norge

Foto: Risør Trebåtfestival v/Bjørn Svensson